چگونگی مداوای یک زخم بسته closed wounds
نوشته شده توسط : سلیمانی مفدم

 

 

به طور كلي زخم‌هاي بسته به ۲ نوع كوفتگي و له‌شدگي تقسيم مي‌شوند. در كوفتگي معمولا محل آسيب‌ديده ورم كرده و رنگ پوست كبود مي‌شود. در اين نوع آسيب معمولا بافت‌هاي زيرين پوست، صدمه زيادي نمي‌بينند، اما در له‌شدگي، بافت‌هاي زيرين پوست بشدت صدمه‌ديده و در ناحيه آسيب‌ديده علاوه بر تورم، درد شديدي ايجاد شده و ممكن است در زير پوست، لخته خون تشكيل شود.

 

اقدامات لازم

۱-

 

معمولا كوفتگي‌هاي خفيف احتياج به درمان ندارد، اما براي كاهش درد و تورم كوفتگي‌هاي شديد و له‌شدگي مي‌توانيد از كمپرس آب سرد يا يخ استفاده كنيد.

 

كمپرس آب سرد: يك حوله يا دستمال را در آب سرد فرو ببريد سپس آن را درآورديد و به حدي بفشاريد تا فقط مرطوب شود و در آخر آن را روي محل ضرب‌ديده بگذاريد.

كمپرس كيسه يخ: نصف يك كيسه پلاستيكي را پر از كيسه‌هاي يخ كنيد. هواي كيسه را خالي و سر آن را محكم گره بزنيد. دور آن يك لفاف پارچه‌اي نازك بپيچيد و آن را هر ۲ تا ۳ ساعت به مدت ۲۰ دقيقه روي محل آسيب‌ديده قرار دهيد.

كمپرس سرد رگ‌هاي ناحيه آسيب‌ديده را منقبض و همان‌قدر كه درد و اسپاسم را كم مي‌كند به كاهش ورم و التهاب نيز كمك مي‌كند.

۲ ـ بهتر است همزمان يا بعد از كمپرس سرد با اعمال فشار مستقيم مثلا بستن يك باند نواري كشي روي محل آسيب‌ديده از خونريزي داخلي بافت‌هاي زيرين پوست جلوگيري كنيد.

۳ ـ عضو آسيب‌ديده را ۲۰ سانتي‌متر بالاتر از سطح قلب نگه داريد تا جريان خون در آن ناحيه كاهش يابد و درد و تورم برطرف شود.




:: موضوعات مرتبط: مطالب تئوری پرستاری , ,
:: بازدید از این مطلب : 1194
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: